Demokraterna
  • Det här är D.
    • Demokraterna på 5 minuter
    • Kommunvalet 2022
    • Regionvalet 2022
    • Här kan du möta oss
    • Bli medlem
    • Vill du hjälpa till?
    • Styrelsen
    • Kommunfullmäktige
    • Regionfullmäktige
    • Förtroendeuppdrag
    • Valberedning
  • Våra sakfrågor
    • Sakfrågorna som gör skillnad i din vardag
    • Trygghet
    • Utbildning
    • Förorter och Integration
    • Arbete och Näringsliv
    • Stadsutveckling
    • Äldreomsorg
    • Individ- och Familjeomsorg
    • Trafik och Infrastruktur
    • Funktionsstöd/LSS/ BMSS
    • Kultur
    • Miljö och Hållbarhet
    • Idrott och Förening
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Budgetförslag 2023 VGR
    • Handlingsprogram för VGR
    • Budget 2022 för Göteborg
    • Handlingsprogram för Göteborg
    • Kalender
    • Artiklar och inlägg
    • Media
    • Arkiv
      • Budget 2022 för VGR
      • Partistadgar
      • Kommunstyrelsen
      • Kommunfullmäktige
      • Regionfullmäktige
      • Stadsutveckling & bolag
      • Trafik och Infrastruktur
      • Utbildning & välfärd
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Vill du hjälpa till
  • Sök
  • Menu Menu

<< Tillbaka

Trafik och Infrastruktur

Göteborg har under en lång tid skött trafikfrågorna på ett sätt som gett göteborgarna och verksamheter otillräckliga transportmöjligheter. Demokraterna vill i grunden ändra stadens trafikstrategi. Vi vill skapa en realistisk planering där trafikfrågorna går hand i hand med önskad stadsutveckling, näringslivets och andra verksamheters behov. Vi vill ytterst underlätta för göteborgarens vardag. Andra partiers politik bygger på orealistiska ambitioner som ger felaktiga prioriteringar, ineffektivitet och bristfälliga trafiklösningar.

Göteborg är en utspridd stad och nu krävs kostnadseffektiva åtgärder som ger kortare restider och bättre framkomlighet för göteborgarna och nyttotrafiken.

SKANDINAVIENS LOGISTIKNAV

Hamnen och anslutande infrastruktur behöver utvecklas för ökade godsvolymer. I Göteborg finns förutsättningar för snabb omställning till fossilfri sjöfart och fossilfria tunga godstransporter på väg. Här finns även goda möjligheter för näringslivet i samverkan med staden att skapa modern utsläppsfri citylogistik och utveckling relaterat till e-handel med mera.

KOLLEKTIVTRAFIK

Strategidokumentet Målbild KOLL2035 har flera bra intentioner men också en orealistisk ambitionsnivå. Göteborg behöver utveckla de större linjerna i spårvägsnätet till snabbspårväg/stadsbana, samt komplettera med förbifart Brunnsparken (Operalänken i ett första steg) och skapa en Lindholmsförbindelse som även möjliggör för buss-, gång- och cykeltrafik.

Busstrafiken ska fullt ut elektrifieras och stegvis utvecklas med fler busskörfält, snabbare stombuss- och expressbusslinjer, samt mer attraktiva hållplatser och bytespunkter.

Den planerade Bangårdsviadukten behöver arbetas om för att kunna möjliggöra planskild kollektivtrafik förbi Centralenområdet och även bli direkt kopplad till Hisingsbron.

Det behövs nya former av biljettaxor som ger lägre pris för korta resor inom Göteborg, resor under lågtrafik, och för resenärer som vill nyttja kollektivtrafik ett par dagar i veckan.

Båttrafiken till Södra skärgården behöver utvecklas med fler snabba direktlinjer till centrum (bl a Stenpiren) och samordning med älvsnabbtrafiken. Godstrafiken till Södra skärgården ska ge liknande förutsättningar för skärgårdsboende och verksamheter, som för de på fastlandet.

Alla spårvagnar och bussar måste vara moderna och ha hög kvalitet. God komfort, bra tillgänglighet för rullstolar och barnvagnar samt luftkonditionering borde vara självklarheter på 2020-talet. Därför behövs en omfattande förnyelse av spåvagnsflottan och en anpassning till att prioritera spårväg i de stråk där det trafikslaget ger mest nytta. Buss och spårväg behöver generellt ges likvärdig prioritet för att utifrån stadens struktur kunna erbjuda bästa möjliga kollektivtrafik.

GÅNG OCH CYKEL

Gångbanor och trottoarer måste så långt möjligt beläggas med jämn, halkfri gatsten eller asfalt för att bli tillgängliga för fler. De måste också särskiljas från andra trafikslag för att bli säkrare. Med fler gångbanor och cykelbanor, gärna i gröna stråk och utmed havet, kan gång och cyklande bli mer attraktivt. Lindholmsförbindelsen behöver prioriteras som en kostnadseffektiv ny älvförbindelse även för gång- och cykeltrafik.

Det planerade omfattande renoveringsprojektet av kanalmurar längs Stora Hamnkanalen och kring Brunnsparken och Drottningtorget behöver genomföras så att det skapas permanenta förbättringar för trafiklösningar och stadsmiljö i området.

Elsparkcyklar är ett nytt transportsätt men det måste tas krafttag mot att elsparkcyklar felparkeras och utgör hinder, bland annat genom böter.

BILTRAFIK

Med tysta och fossilfria bilar kan Göteborg vara en stad med biltillgänglighet. Att låta bilar köra långsamt på det mindre gatunätet (så kallad silning) ger minde trafik på större gator, mer trygghet och bättre tillgänglighet.

Strypta parkeringsmöjligheter tvingar fram onödig söktrafik. Dessutom minskar kundunderlaget till centrumhandeln och tillgängligheten för näringslivets transporter. Pendelparkeringarna måste bli större och fler. För ett mer ett levande centrum efter kontorstid behövs gratis parkering på vissa platser under vissa tider. P-hus Nordstan måste också göras mer tillgängligt från Götaleden för att främja cityhandeln.

En ny tvärförbindelse i Torslanda behövs för att förbättra för alla trafikslag och underlätta önskad stadsutveckling.

I folkomröstningen 2014 röstade göteborgarna nej till trängselskatt och folkets vilja ska följas. Därav ska inte heller Västsvenska paketet fördela pengar till nya tillkommande projekt, utan istället avvecklas så snart som möjligt.

JÄRNVÄG

Nyinvesteringar i järnväg är dyrt och nya projekt måsta avvägas noggrant. Ofta är förbättringar på befintliga banor kostnadseffektiva relaterat till nyttan.

För nybyggnad behöver Göteborg prioritera dubbelspår till Oslo. En snabbare järnvägsförbindelse mellan Göteborg-Borås-Jönköping, med stopp vid Landvetters flygplats, behövs, men inte till vilket pris som helst. Ökad kapacitet på Västra Stambanan mellan Göteborg och Alingsås är också viktigt. Sträckan är en av de mest trafikerade i Sverige och samtidigt en av de viktigaste för godstransporter. Statens planer på ett dedikerat höghastighetsnät behöver avskrivas och ersättas med en kostnadseffektiv plan för att framförallt utveckla dagens järnvägsstråk.

Västlänken är ett onödigt och dyrt projekt som ger längre restider för många resenärer. Stoppas projektet kan pengar omfördelas till andra kollektivtrafikprojekt och klimatutsläpp från bygget (motsvarande ett helt års biltrafik i Göteborg) kan undvikas.

FÄRDTJÄNST

Inom Västra Götalandsregionen bör ett beviljat färdtjänsttillstånd ge rätt att utnyttja kollektivtrafiken. Ett sådant system skulle kunna sänka de totala kostnaderna för färdtjänsten utan att öka kostnaden för Västtrafik. Själva färdtjänsttaxan bör vara avståndsbaserad och inte fördyras när man reser över kommungränser.

UNDERHÅLL AV INFRASTRUKTUR

Existerande infrastruktur har inte underhållits tillräckligt bra och det finns en stor så kallad underhållsskuld. Det behövs en stor satsning på att underhålla alltifrån vägbeläggningar och belysning, till att säkerställa bättre renhållning och vinterväghållning. Mindre trimningsåtgärder och andra mindre utbyggnader för alla trafikslag kan ge många kostnadseffektiva trafikförbättringar.

FRAMTIDA MOBILITET

Elektrifiering av vägtrafiken, självkörande fordon, e-handel, delandeekonomi och en i övrigt snabb digitalisering av samhället leder till en alltmer ökande förändringstakt för trafik och mobilitet. Existerande infrastruktur kommer kunna nyttjas mer effektivt än idag och resenärs- och godsflöden sprids alltmer över dygnets timmar.

Nya beteenden, nya trafiklösningar och mobilitetstjänster kommer troligen leda till ett paradigmskifte bort från fokuset att dimensionera och utveckla trafiksystemet för att de flesta människor ska kunna pendla till arbetsplatser under ett fåtal rusningstimmar. Planerade infrastrukturprojekt behöver redan idag bedömas och anpassas utifrån ett troligt framtidsscenario.

I framtida mobilitet är det också troligt att framförallt privata aktörer kommer skapa nya möjligheter till mobilitet som i många fall kan vara bättre och mer kostnadseffektiva än dagens reglerade kollektivtrafik.

DEMOKRATERNAS FÖRSLAG, TRAFIK OCH INFRASTRUKTUR:

  • Göteborgs trafikstrategi ska omformuleras med en positiv syn på alla trafikslag, och med förberedelser för ett paradigmskifte till nya trafiklösningar och mobilitetstjänster
  • Målbild KOLL2035 omarbetas till en realistisk investeringsnivå med fokus på att utveckla existerande infrastruktur samt komplettera med en Lindholmsförbindelse och en förbifart Brunnsparken för både spårvagn och buss (i första hand Operalänken)
  • Omtag av utredningen av Lindholmsförbindelsen för att få ett komplett beslutsunderlag gällande broalternativ samt trafiklösning kring Slottsskogens entré
  • Ny utformning av Bangårdsviadukten för att möjliggöra planskild kollektivtrafik
  • Återinför en göteborgsbiljett med lägre pris i kollektivtrafiken. Inför nya biljettvarianter som ger lägre pris i lågtrafik när få andra reser och för resenärer som reser ett par dagar i veckan
  • Genomförande av farledsfördjupning och ökad kapacitet för fossilfria godstransporter på det statliga vägnätet
  • Samverka med näringslivet kring modern citylogistik och e-handelsutveckling med mera
  • Skapa fler gångbanor och cykelbanor, gärna i gröna stråk och utmed havet, samt möjliggör för bättre gång- och cykeltrafik i centrum i samband med renovering av kanalmurar
  • Underhållsskulden med eftersatta gångbanor, cykelbanor, vägar, belysning och andra trafikanläggningar måste arbetas ikapp
  • Bygg fler och större pendelparkeringar. Gratis shoppingparkering i centrum efter kontorstid på Heden och andra lämpliga p-platser
  • Bättre tillgänglighet till P-hus Nordstan från Götaleden
  • Utökad och snabbare båttrafik från skärgården till centrum och samordning med älvsnabb
  • Nolltolerans mot nedskräpning och samordnad renhållning av stadens ytor

Ansvarig för kunskapsgruppen: Claes Westberg

Prioriterade uppgifter för kunskapsgruppen är just nu:

Under utveckling.

  • Läs mer i vårt budgetförslag

Demokraterna

Torggatan 11
411 05 Göteborg

Kontakt

E-post: info@demokraterna.se
Telefon: 0705-36 85 60

Donera

Swish: 123 238 6639
BankGiro: 171-0938
Kontonr: SEB 5011-10 883 64

Sociala medier

Facebook
Instagram
YouTube

© Copyright - Demokraterna - Enfold Theme by Kriesi
Scroll to top

Denna sida använder cookies i analys syfte. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användningen av cookies.

AccepteraNeka allaInställningear

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Other cookies

The following cookies are also needed - You can choose if you want to allow them:

Acceptera inställningarNeka cookies
Inköp & transparens

Gruppansvarig: Tomas Holst

Prioriterade uppgifter just nu:

Under utveckling.

 

Uppdaterad: 2021-03-29

Vård & Omsorg

Gruppansvarig: Mariette Höij Risberg

Prioriterade uppgifter just nu:

  1. Sammanhållen hemtjänst (kontinuitet för den enskilde och arbetsmiljö inklusive kringtid)
  2. Krav på undersköterskeutbildning och språktest inom äldreomsorgen
  3. Anpassade bostäder för äldre – SÄBO (särskilt boende), Trygghetsboenden, etc.)
  4. Fortbildning för all personal inom äldreomsorgen
  5. Schema som är hållbara och påverkansbara

 

Uppdaterad: 2022-01-31

Trygghet & Säkerhet

Gruppansvarig: t.f. Martin Wannholt

Prioriterade uppgifter just nu:

Återinföra närvarande poliser i bostadsområden och fotpatrullerande poliser på gator och torg genom att kommunen anställer 300 kvarterspoliser.

 

Uppdaterad: 2022-01-31

Bostad & Stadsutveckling

Gruppansvarig: Patrik Höstmad

Prioriterade uppgifter just nu:

  • Underhållsplan för staden
  • Samordning och styrning i stadsutvecklingsprocessen
  • Evidensbaserad stadsutveckling
  • Innerstaden ska vara Göteborgs levande hjärta
  • Årligen 1000 nya småhustomter varav minst 700 på kommunal mark
  • Inrätta ett Skönhetsråd

Uppdaterad: 2022-01-27

Förorter & Integration

Gruppansvarig: t.f. Jan Jörnmark

Prioriterade uppgifter just nu:

  • Bryta mönstret av ”projekt”
  • Upplåtelseformerna i bostadsbeståndet.
  • Bryta överbefolkningen i förorterna
  • Förbud för religiösa skolor
  • Lokalsituationen förbättras utifrån objektiva kriterier.
  • Ökad sysselsättning – följa upp Solnamodellen
  • Social benchmarking

Uppdaterad: 2022-01-25

Kultur

Gruppansvarig: Iréne Sjöberg Lundin

Prioriterade uppgifter just nu:

  1. Kultur möter kultur
    Ett integrationsarbete- från förskolan och upp i alla åldrar.
    Skapande, förståelse och möten mellan olika kulturer, är ledorden.
  2. Ombyggnaden av konstmuseet
  3. Sammanhållen strategi för prisvärda kommunala lokaler för kulturutövare
    Ex. replokaler för unga musikerband och ateljéer för konstutövare- till rimlig hyra.
  4. Aktivt värna och utveckla det offentliga rummets kulturvärden
    Ett ansvar att vårda vårt kulturarv vad gäller både yttre och inre miljö. Angeläget att ett skönhetsråd bildas i Göteborg.

 

Uppdaterad: 2021-09-29

Regional sjukvård

Gruppansvarig: Ulla Nathorst-Westfelt

Prioriterade uppgifter just nu:

  1. Förbättrade arbetsvillkor för sjukvårdsanställda
  2. Effektivare styrmodell för sjukvården
  3. Effektiviseringskrav på den icke-vårdnära administrationen inom sjukvården

 

Uppdaterad: 2021-02-24

Miljö & Hållbarhet

Gruppansvarig: Peter Danielsson

Prioriterade uppgifter just nu:

  • Klimatfrågan
  • Energieffektivitet
  • Luftkvalitet
  • Avfall
  • Vatten och avlopp
  • Buller
  • Trafik och miljö

 

Uppdaterad: 2021-02-23

Förskola & Skola

Gruppansvarig: Jessica Blixt

Prioriterade uppgifter just nu:

  1. Uppdatera handlingsprogrammet
  2. Skolans roll i att utveckla demokratin
  3. Kompetensförsörjning – en utmaning
  4. Göteborg en attraktiv arbetsgivare – Vad krävs för att lyckas?

 

Uppdaterad: 2021-02-15

Individ & Familjeomsorg

Gruppansvarig: Per Holm

Prioriterade uppgifter just nu:

  1. Samköra den gemensamma politiska inriktningen i de fyra olika socialnämnderna.
  2. Genom yrkande förmå respektive socialförvaltning förändra sina uppföljningssystem från verksamhetsprocess- till resultatuppföljning med fokus på individperspektivet.
  3. Propagera för ett förändrat synsätt av köpta tjänster. Genom att gå från ”dyrt och dåligt” till kostnadseffektiva tjänster med hög kvalitét.
  4. Bostad först som med nödvändighet måste genomföras på bred front till fromma för den enskilde till en nära på halvering av dagens kostnader.
  5. Ett nytt ekonomiskt system för boendeplaceringar i egen regi. Bort från ”köp och sälj modellen” till central finansiering genom kommunbidrag.

 

Uppdaterad: 2021-02-09

Trafik & Kommunikation

Gruppansvarig: Claes Westberg

Prioriterade uppgifter just nu:

Under utveckling.

 

Uppdaterad: 2020-08-31

Idrott & Förening

Gruppansvarig: Niclas Winterqvist

Prioriterade uppgifter just nu:

  1. Tillgänglighet, underhåll och prioritering av befintliga anläggningar
  2.  Kontinuerlig utbyggnad av idrottsanläggningar
  3. Stöd till unga ledare
  4. Förbund och klubbar får verkligt inflytande över anläggningar och prioriteringar
  5. Kraftigt förbättrade band mellan skola och idrott

Uppdaterad: 2020-08-31

Arbete & Näringsliv

Gruppansvarig: Björn Bernehed

Prioriterade uppgifter just nu:

  • Större förståelse för näringslivets villkor
  • Fokusering på infrastruktur och kärnverksamheter
  • Bra skola, vård och omsorg tillsammans med en ökad trygghet
  • Attraktiva bostäder samt att det finns utrymme vad gäller mark
  • Omstrukturering av de kommunala bolagen och andra tillgångar

 

Uppdaterad: 2020-08-31